Uns 60 càrrecs públics del BLOC, entre els quals cal citar alcaldes, diputats, regidors i regidores, s’han reunit avui a la platja de Tavernes en una jornada de treball on s’han debatut qüestions relacionades amb el VI Congrés Nacional de la formació valencianista però, sobre tot, s’ha efectuat una aferrissada defensa del paper dels ajuntaments i del municipalisme.

El treball efectuat pels càrrecs públics del Bloc serà plasmat en la que ha estat batejada com a “Declaració de Tavernes” un document que marca les bases de l’acció política per fer front a les retallades i a les accions del govern de Rajoy, impulsar de lleis que només pretenen acabar amb l’autonomia dels governs municipals, rebaixar regidors i de rebot fomentar el bipartidisme més descarat, perquè la disminució de regidors en els ajuntaments implicarà, sobre tot en els municipis més menuts de 5.000 habitants la desaparició dels partits minoritaris.
L'alcalde de Tavernes es dirigeix als presents
L’alcalde de Tavernes es dirigeix als presents

L’alcalde de Tavernes, Jordi Joan, en la seua al·locució als reunits remarcava el paper de la trobada com a una eina que tenia com a objectiu “ fer municipalisme, reivindicar el paper dels ajuntaments i donar a conéixer als ciutadans que és la primera administració que atén al ciutadà quan hi ha algun problema. Els nostres veïns no coneixen conselleries ni diputacions, coneixen els regidors i l’ajuntament i són a ells a qui demanen ajuda i solucions quant les necessiten”.

Jordi Joan recordava com en els darrers anys els Ajuntaments han anat assumint competències que no són pròpies dins d’eixe esperit de proximitat amb els veïns i veïnes i “a més a més, sense un finançanent addicional. Però ho hem fet per atendre i servir als veïns i veïnes que ens demanen ajuda a diari”.
Un dels pilars fonamentals de la “Declaració de Tavernes”, avançava l’alcalde valler, serà l’acció política contra les reformes de Rajoy que pretén llevar competències als ajuntaments, amb la reforma de la Llei de Bases de Règim Local, però en realitat és un atemptat a l’autonomia dels ajuntament en eliminar els criteris de proximitat i subsidiarietat que consagra la Constitució i la Carta Europea Local”.

L’alcalde de Xeresa, Tomàs Ferrandis, que és president de l’Associació de Regidors i Regidores Nacionalistes del País Valencià, considerava que els ajuntaments “no tenen la culpa del deute i no són el problema. El veritable problema són el senat o les diputacions, que no serveixen per a res. El PP vol fer un atemptat a la democràcia, vol que no puguem atendre als nostres veïns en temes socials i des el BLOC no anem a permetre aquest atemptat a la democràcia i a les polítiques socials dels ajuntaments”.

En aquest context, es va comentar com els ajuntaments no són cap problema en època de crisi ni tenen endeutament excessiu, recordant que està sobre el 3’4% del PIB mentre el mateix govern supera el 50% o les autonomies el 36%.
Diputats valencians en la sessió de treball
El portaveu de Compromís en les Corts Valencianes i secretari general del BLOC, Enric Morera, feia en la seua intervenció una lectura positiva del municipalisme i més en concret el valorava com a molt positiu el desenvolupat en els pobles i ciutats on governen els valencianistes. Morera indicava que  “els ajuntaments on nosaltres governem van bé i això és perquè el rigor i la transparència són pilars bàsics de govern i també som exemple de bons governs perquè creem riquesa i ocupació. Són les receptes del PP i PSOE les que ens han portat al desastre i a la ruïna. Però el problema principal és que Rajoy aplica retallades en democràcia, en benestar, en assistència social i, això no cal ni dir que el Bloc no ho va a permetre i nosaltres treballarem per les persones i pel seu benestar, com ja ho estem fent en els municipis del País Valencià on governem “.

Morera ha reivindicat i exigit que les retallades les faça el PP “a la molta administració inútil que suporta l’Estat. No hem d’oblidar que el 80% del deute públic és de l’Estat i de la gran quantitat d’agències estatals que no valen per a res, que no serveixen al ciutadà  i que cal eliminar, entre les quals cal citar l’Estat, un niu d’interessos creat i endollisme. Aquesta és la nostra Declaració de Tavernes: la nostra voluntat d’eixir de la crisi amb rigor, amb treball, amb transparència i des del valencianisme progressista i compromés amb el país i les seues persones”.

La trobada de Tavernes ha reunit 20 alcaldes nacionalistes, més de 30 regidors i regidores i també els diputats en les Corts Valencianes, Enric Morera, Fran Ferri, Josep Maria Pañella, el diputat provincial per València, Emili Altur i el diputat al Congrés de Diputats, Joan Baldoví.

En acabar les intervencions dels ponents s’ha obert un torn obert de paraula on hi ha hagut una ampla participació. En acabar les sessions de treballs, els participant i els militants de la Valldigna han participat en un dinar de germanor que ha reunit més de cent persones.